Heeft hij ADHD misschien? Hij let niet op, reageert op alles wat er in de klas gebeurt en wordt bij het minste of geringste kwaad en slaat er dan op los, vertelt de zorgcoördinator van de school over mijn cliëntje. Ik ken echter de achtergrond van dit jongetje en ik weet hoeveel hij heeft meegemaakt de laatste twee jaar. Dat denk ik niet, antwoord ik daarom: zijn hoofd zit zo vol dat het voor hem heel moeilijk is om rustig te reageren op alles wat er gebeurt. Hij heeft zoveel nare dingen meegemaakt, dat hij heel erg op zijn hoede is voor wat er nú weer kan gebeuren. Zijn gedrag lijkt misschien op dat van kinderen met ADHD, maar bij hem is de oorzaak iets heel anders.
Het gebeurt vaak dat mensen op grond van het gedrag van kinderen interpreteren wat er met een kind aan de hand is. En het gedrag is zeker een eerste belangrijke aanwijzing. Maar hoe kun je nu weten wat er écht aan de hand is? Als kindertherapeut ga ik altijd te rade bij het kind zelf. Alleen door me te verdiepen in het kind kan ik achterhalen wat er met een kind aan de hand is en…. het allerbelangrijkste: wat hij nodig heeft.